Japonų klinikos darbo laikas: 10.00 – 18.00. Savaitgaliais nedirbame.

Kalcis, jo funkcijos ir nauda. Koralinio kalcio išskirtinumas

  • by BEZA FAMILIA
Kalcis, jo funkcijos ir nauda. Koralinio kalcio išskirtinumas

Autorė: Biomedicinos mokslų daktarė, Lietuvos sporto universiteto docentė, dietistė Sandrija Čapkauskienė

Kalcio funkcijos

Kalcis yra mineralas, dažniausiai susijęs su sveikais kaulais ir dantimis, nors jis taip pat atlieka svarbų vaidmenį kraujo krešėjimui, padeda raumenims susitraukti ir reguliuoja normalų širdies ritmą bei nervų funkcijas, taip pat tam tikrų neurotransmiterių, hormonų išsiskyrimą (pvz.: augimo hormono, insulino). Apie 99% organizmo kalcio yra kaupiamas kauluose, o likęs 1% yra kraujyje, raumenyse ir kituose audiniuose. 

Kad galėtų atlikti šias gyvybiškai svarbias kasdienes funkcijas, organizmas stengiasi išlaikyti pastovų kalcio kiekį kraujyje ir audiniuose. Jei kalcio kiekis kraujyje sumažėja, prieskydinės liaukos hormonas (parathormonas - PTH) signalizuoja kaulams išleisti kalcį į kraują. Šis hormonas taip pat gali suaktyvinti vitaminą D, kad pagerintų kalcio pasisavinimą žarnyne. Tuo pačiu metu PTH signalizuoja inkstams, kad su šlapimu išsiskirtų mažiau kalcio. Kai organizmas turi pakankamai kalcio, kitas hormonas, vadinamas kalcitoninu, veikia priešingai: sumažina kalcio kiekį kraujyje, stabdydamas kalcio išsiskyrimą iš kaulų ir signalizuodamas inkstams, kad jo daugiau pašalintų su šlapimu. Pakankamas kalcio kiekis yra būtinas gerai sveikatai, o ne tik todėl, kad jis yra pagrindinė mūsų kaulų sudedamoji dalis. Kalcis taip pat atlieka gyvybiškai svarbų vaidmenį, kad mūsų organai ir griaučių raumenys veiktų tinkamai. Organizmas gauna kalcio, kurio reikia pagrindinėms funkcijoms, išskirdamas kauluose sukauptą kalcį į kraują per kaulų remodeliavimą – procesą, kurio metu kaulai nuolat skaidomi ir atkuriami.

 

Kalcio šaltiniai

Koralinis kalcis, maisto papildai

Kūnas gauna reikiamą kalcį dviem būdais. Vienas iš jų yra valgant maistą ar vartojant kalcio papildus, o kitas – vartojant kalcį iš organizmo. Jei žmogus nevalgo pakankamai kalcio turinčio maisto, organizmas pradės šalinti kalcį iš kaulų. Idealiausiu atveju, kalcis, „pasiskolintas“ iš kaulų, bus atstatytas vėliau. Tačiau, taip nutinka ne visada ir ne visada galima tai pasiekti vartojant daugiau kalcio turinčius maisto produktus.

Kalcio yra daugelyje maisto produktų, ne tik piene ir pieno produktuose. Vaisiai, žalumynai, pupelės, riešutai ir kai kurios krakmolingos daržovės yra geri kalcio šaltiniai taip pat. Kalcio maistiniai šaltiniai:

  • pienas (karvės, ožkos, avies) ir augalinis pienas (migdolų, sojų, ryžių),
  • sūris, ypatingai kietasis,
  • jogurtas,
  • kalciu praturtintos apelsinų sultys,
  • žieminis moliūgas,
  • edamamas (jaunos žalios sojos pupelės), Tofu,
  • konservuotos sardinės, lašiša (su kaulais)
  • migdolai
  • lapiniai žalumynai (garstyčios, ropės, kopūstai, špinatai)

 

Kalcio biologinis prieinamumas

Kalcis yra didelis mineralas ir ne taip lengvai suskaidomas žarnyne. Maisto produkto etiketėje nurodytas kalcio kiekis yra maiste esančio kalcio matas, bet nebūtinai kiekis, kurį organizmas pasisavins. Kiekis, kurį iš tikrųjų absorbuoja ir naudoja organizmas, vadinamas „kalcio biologiniu prieinamumu“. Kai kurie maisto produktai turi didesnį kalcio biologinį prieinamumą nei kiti. Įdomu tai, kad pavyzdžiui, pieno produktų biologinis prieinamumas yra apie 30% absorbcijos, kai augaliniame maiste, pavyzdžiui, žalumynuose, yra mažiau kalcio, tačiau kalcio biologinis prieinamumas yra didesnis. Tačiau, kai kurių augalinių maisto produktų trūkumas yra tas, kad juose yra natūralių medžiagų, kartais vadinamų „anti-maistingomis medžiagomis“. Anti-maistingųjų medžiagų pavyzdžiai yra oksalatai ir fitatai, kurie jungiasi su kalciu ir mažina jo biologinį prieinamumą. Špinatuose yra daugiausia kalcio iš visų lapinių žalumynų, tačiau juose taip pat yra daug oksalatų, todėl sumažėja kalcio biologinis prieinamumas ir organizmas gali sunaudoti tik 5 proc. kalcio. Kalcio iš kitų augalų, kuriuose šių junginių nėra, įskaitant brokolius, lapinius kopūstus ir kopūstus, biologinis prieinamumas yra panašus į pieno, nors kalcio kiekis porcijoje yra daug mažesnis. Su maistu gaunamo kalcio įsisavinimą šiek tiek sumažina suvartojamas kofeinas ir fosforas, o mažas vitamino D kiekis kraujyje – dar labiau slopina kalcio pasisavinimą iš žarnyno.

 

Kalcio trūkumas

Kalcio kiekis organizme pradeda mažėti nuo 30 metų, apie 1 procentą kasmet. Taip pat, atminkite, kad tikslus organizme absorbuoto kalcio kiekis skirsis priklausomai nuo Jūsų medžiagų apykaitos ir kitų maisto produktų, kuriuos valgote tuo pačiu metu. Kalcio kiekis kraujyje yra griežtai reguliuojamas. Kaulai išskirs kalcį į kraują, jei mityboje jo nepakanka, nors simptomai nepasireiškia. Rimtesnis kalcio trūkumas, vadinamas hipokalcemija, atsiranda dėl ligų, tokių kaip inkstų nepakankamumas, virškinamojo trakto operacijos, pvz., skrandžio pašalinimas, arba vaistai, tokie kaip diuretikai, kurie trukdo kalcio absorbcijai. Laipsniškas, progresuojantis kalcio trūkumas gali atsirasti žmonėms, kurie ilgą laiką negauna pakankamai kalcio su maistu arba kurie praranda gebėjimą įsisavinti kalcį. Pirmoji ankstyvoji kaulų retėjimo stadija vadinama osteopenija ir, jei ji negydoma, atsiranda osteoporozė.

 

Pagrindinės kalcio nepakankamumo rizikos grupės:

Moterys po menopauzės. Menopauzės metu organizme sumažėja estrogeno – hormono, kuris padeda padidinti kalcio pasisavinimą ir išlaikyti mineralą kauluose – kiekis. Tad menopauzės ir pomenopauziniu periodu, moterys susiduria su dideliu kalcio praradimu organizme – apie 40 proc. stuburo srityje ir apie 50 procentų dubens srityje. Tokie pokyčiai labai didina osteoporozės riziką. Kalcio praradimas taip pat siejamas ir su senėjimo procesais. Tad menopauzės ir pomenopauzės laikotarpiu, kalcis yra būtinas komponentas.

Sergančiosios amenorėja. Tai būklė, dažnai pastebima jaunesnėms moterims, sergančioms nervine anoreksija, arba labai aukšto lygio atletėms, kai menstruacijos nutrūksta anksti arba ciklas sutrinka. Šioms jaunoms moterims taip pat būtinas kalcio vartojimas. 

Esanti alergijai pienui arba laktozės netoleravimas. Ši būklė atsiranda, kai organizmas negali virškinti piene esančio cukraus (laktozės) arba pieno baltymų - kazeino ar išrūgų.

Tam tikros maistinės medžiagos ir vaistai gali padidinti kalcio poreikį, nes jie sumažina kalcio absorbciją (pasisavinimą) žarnyne arba padidina kalcio pasišalinimą su šlapimu. Tai apima: kortikosteroidus (pavyzdžiui, prednizoną), natrio (druskos) perteklių maiste, fosforo rūgštį (pvz., tamsios spalvos gazuotose gėrimuose), alkoholio perteklių ir oksalatus.

Būtina prevencija prieš kalcio trūkumą: tinkamas kalcio kiekio suvartojimas (maisto ir papildų forma) užtikrina šio mineralo absorbciją,  pakankama vitamino D koncentracija kraujyje arba pakankamas jo suvartojimas iš maisto ir papildų forma, alkoholio apribojimas, ultravioletinių spindulių poveikis.

 

Kalcio perteklius

Per didelis kalcio kiekis kraujyje vadinamas hiperkalcemija. Viršutinė kalcio riba yra 2500 mg per dieną su maistu ir papildais. Vyresni nei 50 metų žmonės neturėtų vartoti daugiau kaip 2000 mg kalcio per parą, ypač iš maisto papildų, nes tai gali padidinti kai kurių ligų, tokių kaip inkstų akmenligė, prostatos vėžys ir vidurių užkietėjimas, riziką. Tyrimai parodė, kad kai kuriems žmonėms kalcis gali kauptis kraujagyslėse ilgai vartojant dideles dozes ir sukelti širdies problemų. Kalcis taip pat yra didelis mineralas, kuris gali blokuoti kitų mineralų, tokių kaip geležis ir cinkas, pasisavinimą.

  

Kalcio papildai

Ekspertai rekomenduoja, kad idealus būdas gauti maistinių medžiagų, reikalingų optimaliam organizmo funkcionavimui, yra tinkamai parinktas maistas. Tačiau kalbant apie kalcio vartojimą, kai kuriems žmonėms gali būti neįmanoma gauti rekomenduojamą paros normą (RPN) vien iš mitybos. Priminsiu, kad suaugusiesiems kalcio RPN yra 1000 miligramų (mg) per parą, o vyresnėms nei 50 metų moterims ir vyresniems nei 70 metų vyrams – iki 1200 mg per dieną. Jei netoleruojate laktozės, esate veganas ar tiesiog nemėgstate pieno produktų, jums gali būti sunku gauti pakankamai kalcio su savo mityba. Todėl, kalcio papildai gali padėti atstatyti galimą kalcio trūkumą. 

Papilduose esantis kalcis randamas kartu su kita medžiaga, paprastai karbonatu arba citratu. Kiekvienas iš jų turi privalumų ir trūkumų. Kalcio karbonato papildai dažniausiai yra geriausi, nes juose yra didžiausias elementinio kalcio kiekis (apie 40 proc. masės). Kadangi kalcio karbonato absorbcijai reikalinga skrandžio rūgštis, geriausia šį produktą vartoti su maistu. Dauguma žmonių gerai toleruoja kalcio karbonatą, tačiau kai kurie žmonės skundžiasi lengvu vidurių užkietėjimu ar pilvo pūtimu.  Kalcio citrato papildai absorbuojami lengviau nei kalcio karbonatas. Juos galima gerti nevalgius. Paprastai jis skiriamas žmonėms, kuriems yra mažas skrandžio rūgšties kiekis, dirgliosios žarnos sindromas ar kiti žarnyno sutrikimai. Tačiau kadangi kalcio citratas sudaro tik 21 proc. kalcio, jums gali tekti išgerti daugiau tablečių, kad patenkintumėte dienos poreikį.

 

Koralinis kalcis

Itin tinkamas ir naudingas mūsų organizmui kalcio šaltinis -  tai koralai. Skamba gal keistai, juk koralai nevalgomi. Tačiau, koralinio kalcio kilmė - iškastiniai koralai iš vandenyno prie Jonagunio krantų. Tai yra susitelkę "jaunojo amžiaus" akmeniniai koralai (jiems daugiau nei šimtas tūkstančių metų), kurie suakmenėjo išlaikydami akytą struktūrą, kurią turėjo ir būdami gyvi. Tai unikali koralų struktūra, neturinti jokių priemaišų (skirtingai nuo senesnių kartų koralų, randamų su žuvų kaulais, jūrų ežių adatomis ir negyvais vėžiagyviais). Įrodyta, kad dėl savo akytos struktūros ir didžiulio paviršiaus ploto suakmenėję koralai puikiai absorbuoja ne tik bakterijas, bet ir

Koralinio kalcio šaltinis, Beža Familia

 sunkiuosius metalus bei pesticidų likučius. Atliktų bandymų rezultatai rodo, jog iškastiniai koralai pasižymi labai dideliu sunkiųjų metalų jonų, tokių kaip kadmis, varis ir švinas, pašalinimo laipsniu (adsorbcija), viršijančiu 99 procentus. Taip pat, moksliškai patvirtinta, kad fosiliniai koralai absorbuoja ir pelėsių toksinus. Įdomu ir svarbu tai, kad koralai savyje talpina net 73 mineralus, iš kurių didžiąją dalį sudaro kalcis. Kalcio karbonato, išgaunamo iš koralų, pasisavinamas – net 89 procentai. Tai draugiškas ir natūralus kalcis, savo sudėtimi panašus į žmogaus kaulų sudėtį.


Leave a comment

Please note, comments must be approved before they are published

YOUR CART (0)

No Products in the Cart